Verwerking en markten

Als er steeds meer Nederlandse noten beschikbaar komen, moeten ze natuurlijk ook wel gekocht worden! Slimme marketing en nu al starten met het bewerken van de markt kan ervoor zorgen dat afnemers de meerwaarde van deze lokale, duurzame, lekkere noten gaan zien. Waarom zou een producent van boerderij-ijs, of van chocoladerepen, eigenlijk noten uit China gebruiken? Dat is over een paar jaar hopelijk niet meer nodig!

Horeca en patisserie

Hoge kwaliteit noten en notenproducten zoals meel en olie hebben een stevige plek in de (top)horeca en patisserie. Klassiek is natuurlijk de noot in sommige gerechten (waldorfsalade! hazelnootschuimgebak!), maar voor een creatieve chef zijn de mogelijkheden eindeloos. En als heerlijke, vullende, natuurlijke vleesvervanger kunnen noten ook op ieder menu een grote rol spelen.

Winkels

Noten die in gangbare supermarkten en andere ketens te koop zijn, komen vaak uit het buitenland. Maar dat kan veranderen. Misschien om te beginnen bij de kleinere ketens, boerderijwinkels, en speciaalzaken. De Gelderse noot zal zeker een eigen publiek kunnen veroveren.

Verdere verwerking

Noten, notenolie, notenmeel, maar ook andere (rest) producten uit de notenteelt (zoals tussenschotjes en perskoek) hebben een grote potentie voor verdere verwerking. In ijs, chocolade, bonbons, kant-en-klaar maaltijden (salades!), babyvoeding, gebak, brood, dressings, sauzen… Noem maar op.